Siirry suoraan sisältöön

Remonttiprojektin hallinta Trello -ohjelmalla

Välillä tuntuu, että karkaa ihan käsistä tämä homma. Siksi on hyvä välillä vähän kirjoitella tulevia suunnitelmia ylös. Avuksi olen löytänyt leipätöistäni tutun Trellon. Ohjelma on webkäyttöliittymällä toimiva ohjelma drag&droppeineen ja reaaliaikaisine muokkailuineen.

Kuvankaappaus 2013-4-16 kello 18.08.33

Remonttihommissa, kuten muissakin aikataulutusta ja kokonaiskuvaa vaativissa osakokonaisuuksia sisältävissä hommissa tämä ohjelma on erittäin kätevä. Käyttö perustuu Boardeihin, joita voi tehdä eri tarkoituksiin. Itse olen tehnyt Omakotitalo -boardin, jonne sitten olen luonut erilaisia Listoja, joihin voi luoda eri asioita varten Kortteja. Listoja voi järjestää raahamalla eri kohtaan kuten Korttejakin. Näin Kortit liikkuvat eri listojen välillä ja listoissakin prioriteettijärjestyksessä.

Kuvankaappaus 2013-4-17 kello 9.55.10

Korteille voi lisäksi määrittää nimen ja kuvauksen lisäksi esimerkiksi Liitetiedostoja, Deadlinen, Checklistin tai Labelin. Itse loin erivärisiä ja nimisiä Labeleita remonttihomman vaativuuden/työmääräarvion mukaan. Vihreä on helppo nakki ja punainen taas haastavampi ja niin edelleen. Lisäksi olen Kortteihin kirjoittanut työmääräarvion henkilötyöpäivinä (htp=8 tuntia), jotta on helppo katsoa mitä pikkujuttuja voisi seuraavaksi tehdä pois alta. Näyttäisi kokonaistyömäärä olevan tällä hetkellä 49 henkilötyöpäivää eli jos pari kuukautta olisi töistä pois niin kaikki hommat saisi tehtyä. Mutta senhän me kaikki tiedämme, että työarviot on aina alakanttiin. 🙂

Suosittelen tutustumaan ohjelmaan. Käyttö ei maksa mitään ainakaan vielä. Voihan ohjelmaa tosiaan käyttää monessa muussakin henkilökohtaisessa käytössä aikatauluttamaan ja näyttämään kokonaiskuvaa esimerkiksi vaikka opiskeluhommissa. Kurssityöt ja tentit Trelloon niin tulee mukava fiilis kun saa osakokonaisuuden siirrettyä Tehtyihin.

4 kommenttia artikkeliin “Remonttiprojektin hallinta Trello -ohjelmalla”

  1. Oh jos osaiskin arvioida edes suurin piirtein että montako henkilötyöpäivää menee vaikkapa lastenhuoneen lattian purkuun, ilmatilan lapioimiseen ja uuden lattian tekemiseen… HUOH 😀

    1. Joo ei nuokaan arviot varmasti mikään pidä täysi paikkaansa, osaan menee vähemmän ja suurempaan osaan enemmän. Mutta jotain suuntaa nuo antaa kuitenkin ja tuossa ohjelmassa voi noin niinku minuutissa päivittää kaikkien korttien työmäärät eriksi jos huomaa että arviota pitää muuttaa. Siitä tuo onkin juuri kätevä, että homma voi elää ja muutokset on tosi keveitä tehdä. Eikä tarvitse tallennella mitään word-dokumentteja ja sekoilla eri versioiden kanssa.

  2. Kotirintamamies

    Meillä otettiin Trello kans testikäyttöön rintamamiestalon remontissa. Toimii ehkä enemmänkin muistilistana, että mitäs kaikkea sitä pitikään vielä tehdä. Kustannusarvioita olis tarkoitus tuonne jatkossa laittaa isommista hommista ainakin, niin pystys paremmin suunnitteleen aikataulutusta.

Kommentoi ja anna palautetta!